Reforma Fiscală în România: De ce e timpul să facem schimbări radicale

România se află într-un moment critic în ceea ce privește reforma fiscală și administrativă. După ani de amânări și promisiuni, este clar că țara are nevoie de o schimbare profundă pentru a face față provocărilor economice și pentru a răspunde nevoii de creștere a veniturilor la buget, fără a afecta mediul de afaceri sau cetățenii.

Provocările actuale ale sistemului fiscal

Unul dintre cele mai mari obstacole în administrarea fiscală din România este complexitatea sistemului fiscal, în special a formularului Declarației Unice. Această declarație, menită să simplifice procesul de raportare fiscală, a devenit un coșmar pentru mulți contribuabili. Aproape 80-90% dintre cei care o completează nu o fac corect, iar ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) nu face suficiente eforturi pentru a sprijini contribuabilii în acest proces.

Declarația Unică: Un sistem care are nevoie de reformă urgentă

Declarația Unică, introdusă cu scopul de a centraliza toate obligațiile fiscale ale persoanelor fizice, s-a dovedit a fi un instrument prea complicat pentru mulți dintre cetățeni. Contribuabilii sunt obligați să completeze un formular extrem de detaliat, iar erorile sunt frecvente. În multe cazuri, aceste greșeli se traduc prin penalități și interese, creând astfel o presiune suplimentară asupra contribuabililor care deja se confruntă cu o birocratie greu de depășit.

Exemplu clar de digitalizare necesară

Tehnologia există și poate rezolva multe dintre aceste probleme. În alte state europene, ANAF ar putea pre-completa formularul pe baza datelor disponibile deja în sistemele fiscale. De ce nu facem același lucru în România? Lipsa voinței politice și administrativă pare să fie principalul obstacol.

Curba Laffer și cum poate stimula economia

Pentru a înțelege cum poate România să crească veniturile la buget, trebuie să privim Curba Laffer. Aceasta ilustrează ideea că există un punct în care reducerea taxelor poate, de fapt, să ducă la creșterea veniturilor la buget, prin stimularea economiei și reducerea evaziunii fiscale.

Exemplul din 2015, când TVA-ul a fost redus, a arătat clar că o scădere a taxelor poate genera mai mulți bani la buget, dacă este însoțită de măsuri de digitalizare și predictibilitate fiscală.

Amnistia fiscală: O soluție de compromis?

În ciuda rezistenței politice, o amnistie fiscală ar putea fi un pas necesar, mai ales pentru a sprijini micile afaceri și pentru a reduce datoriile acumulate de contribuabili în ultimii ani. Desigur, acest lucru ar trebui să fie însoțit de un angajament ferm din partea guvernului pentru reforme fiscale și digitalizare.

Fondurile europene: O oportunitate ratată?

În paralel cu reforma fiscală, este esențial să deblocăm fondurile europene. În acest moment, multe dintre fondurile care ar putea stimula dezvoltarea economică a României sunt înghețate din cauza birocrației excesive și a lipsei unui plan coerent de utilizare a acestora.

Dacă nu vom reuși să valorificăm aceste fonduri, România va rămâne captivă într-un cerc vicios de subfinanțare și improvizație, iar dezvoltarea economică va fi blocată.

Reforma fiscală: O prioritate urgentă pentru România

România are nevoie de o strategie fiscală coerentă, care să combine taxe mai inteligente, colectare eficientă și un parteneriat real între stat și contribuabil. Reforma fiscală nu mai poate fi amânată. Este nevoie de un guvern cu viziune, care să aplice politici fiscale clare și să sprijine digitalizarea sistemului fiscal, pentru a face față provocărilor economice ale viitorului.

🔴Pentru mai multe detalii și puncte de vedere suplimentare despre reforma fiscală, Declarația Unică și soluțiile propuse, vă invităm să citiți și postarea Dr. Ilie Banu pe LinkedIn aici.

🔴Pentru a înțelege mai bine cum poate influența fiscalitatea valoarea unei companii, îți recomandăm să consulți serviciile noastre de evaluare imobiliară aici.

Translate »