Evaluarea impozabilă pentru clădirile nerezidențiale conform GEV 500

 

Clădirile vizate sunt cele pentru care ultima evaluare a fost realizată în 2020 (data evaluării 31.12.2019). Dacă raportul de evaluare pentru impozitare nu este realizat, contribuabilii riscă să plătească o cotă de impozitare majorată, care poate fi de până la 20 de ori mai mare.

 

Pentru anul 2025, evaluatorii autorizati ANEVAR stabilesc valoarea impozabilă pentru clădirile nerezidențiale în baza GEV 500.

 

Rapoartele de evaluare pentru impozitare sunt valabile timp de 5 ani, atât pentru persoane fizice, cât și juridice.

 

Perioada realizării rapoartelor de evaluare pentru impozitare

  • Termen limită: 1 ianuarie – 31 martie 2025
  • Rapoartele de evaluare întocmite după 31 martie vor produce efecte începând cu anul următor.
  • Obligație: Persoanele juridice care și-au realizat ultima evaluare cu referință 31 decembrie 2019 trebuie să obțină un nou raport în primul trimestru din 2025 pentru a evita majorarea cotei de impozitare.

 

Cum se stabilesc valorile impozabile pentru fiecare tip de clădire și utilizator

1.Clădiri rezidențiale – persoane fizice

    • Valoarea impozabilă este calculată automat de autoritățile locale conform art. 457 Cod Fiscal.
    • Contribuabilii pot beneficia de bonificații dacă achită impozitul în trimestrul I al anului 2025.

2. Clădiri nerezidențiale – persoane juridice

    • Valoarea este stabilită de evaluatori autorizați.
    • Cei care au realizat ultima evaluare în 2020 (cu referință 31.12.2019) trebuie să solicite un nou raport de evaluare până la 31 martie 2025.

3.Clădiri mixte – persoane fizice

    • Nu este necesar raport de evaluare.
    • Contribuabilii declară proporțiile suprafețelor rezidențiale și nerezidențiale, iar autoritățile locale calculează valoarea impozabilă.

4.Clădiri deținute de persoane juridice

    • Fie că sunt rezidențiale, nerezidențiale sau mixte, reevaluările trebuie realizate la fiecare 5 ani.
    • Persoanele juridice cu ultima evaluare în 2020 trebuie să contacteze un evaluator autorizat pentru a evita penalitățile.

 

 

Mod de lucru pentru întocmirea raportului de evaluare

Evaluatorul autorizat are nevoie de următoarele documente:

  1. 1.Extras de carte funciară
  2. 2.Releveu al clădirii
  3. 3.Decizia de impunere de la direcția taxe și impozite
  4. 4.Buletin (persoane fizice) sau CUI (persoane juridice)

 

 

ec. dr. Ilie Banu- evaluator autorizat ANEVAR specializarea EPI (evaluarea proprietatilor imobiliare) si EI (evaluator de intreprinderi), nr. legitimatie 18505
 

 

Categorii articole

Lista articole

Translate »